Duurdere fietsen meer in trek.
23-04-2013
Crisis of geen
crisis, de duurdere fietsen lijken de laatste tijd steeds meer in trek. Het
aandeel van fietsen in de prijsklasse boven de 900 euro is sinds 2008 verdubbeld tot 30 procent, zo blijkt uit
cijfers van RAI Vereniging.
Volgens de brancheorganisatie is deze
ontwikkeling voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de groeiende populariteit van de e-bike.
Een op de zes verkochte fietsen is inmiddels voorzien van elektrische trapondersteuning. Met een
marktaandeel van 16 procent is de e-bike inmiddels goed voor 43 procent van de omzet bij de vakhandel.
Consumenten besteedden het afgelopen jaar gemiddeld 1821 euro aan een elektrische fiets.
De traditionele toer- of stadsfiets blijft met een aandeel van 53
procent de best verkochte categorie. Het aandeel van de hybride fiets en de kinder/jeugdfiets bleef met
respectievelijk 9 en 13 procent ongeveer stabiel.
Vorig jaar daalde de verkoop van nieuwe fietsen met 13,2 procent. In
2011 werden 1.198.000 fietsen verkocht, in 2012 waren dat er 1.039.000. Vorig jaar werden 171.000 e-bikes verkocht,
1,3 procent meer dan in 2011
Vermogen elektrische fietsen "Niet"
vrijgegeven.
23-11-2012
De fietsindustrie, verenigd in RAI
Vereniging, zegt blij te zijn dat het Europees Parlement tegen het vrijgeven van het vermogen van elektrische
fietsen heeft gestemd. 'Hiermee blijft een elektrische fiets een fiets.'
De Europese Commissie heeft ingestemd met nieuwe regels voor gemotoriseerde twee-
en driewielers. Daarin is vastgelegd dat een elektrische fiets (een ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC)
niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd
vermogen van 0,25 kW. Een andere criterium is dat een EPAC mag ondersteunen tot maximaal 25 km/h. Samen met de
Europese brancheorganisaties Colibi-Coliped en belangenverenigingen zoals de European Cyclist Federation en de
Fietsersbond is afgelopen jaar gelobbyd om de regels voor de elektrische fiets niet te wijzigen. Belangrijk element
hierin was het niet ophogen van het maximaal toegestane vermogen voor dit type voertuigen vanuit
verkeersveiligheidsoogpunt, aldus de RAI Vereniging.
Elektrische fietsen aanzienlijk duurder in
2012!!
25-07-2011
SHANGHAI - Elektrische fietsen worden duurder. De 2012 modellen elektrische
fietsen waar u dit najaar kennis mee gaat maken tijdens de diverse dealershows en/of tijdens de Eurobike show
zullen voorzien zijn van hogere in- en verkoopprijzen. Een en ander heeft te maken met het feit dat zowel de
motoren als de batterijen voor elektrische fietsen behoorlijk duurder zijn geworden.
Die motoren en batterijen worden voor het overgrote deel van de elektrische
fietsen die binnen de Benelux worden verkocht, gemaakt in China. Daar zijn de basis materialen die gebruikt worden
in de motoren en de accu's fors in prijs omhoog gegaan. Magnetisch staal bijvoorbeeld is 90% duurder geworden tijdens de afgelopen
maanden. Dit maakt dat de motoren tussen de 25 en 40% duurder worden.
Ook accu's voor e-bikes gaan in prijs omhoog wat tevens gaat doorwerken in de
prijzen voor de 2012 modellen elektrische fietsen. Vooral de modellen die zijn uitgerust met lithium batterijen
(tegenwoordig het merendeel van het aanbod) zullen in prijs omhoog gaan. Ook hier ligt een forse verhoging van rond
de 20% van het basis materiaal voor lithium accu's ten grondslag.
Hoeveel duurder de 2012 elektrische fietsen precies zullen gaan worden, is op dit
moment nog niet te zeggen. Met name omdat de eindprijs mede wordt bepaald door de inkoopprijzen van de andere
componenten van elektrische fietsen, als door de koers van de Amerikaanse dollar waarvoor die componenten worden
ingekocht. Wel maakt een nadere beschouwing van de prijzen voor ruwe materialen als rubber, kunststof, staal,
roestvrij staal en karton duidelijk dat die met dubbele cijfers omhoog zijn gegaan tijdens de afgelopen maanden.
Alleen de prijs van aluminium (voor o.a. frames) is vrij stabiel gebleven.
tweewieler.nl
Vaker & Verder
fietsen.
Zo'n 60 procent van de Nederlanders zou meer en
verder gaan fietsen als zij de beschikking hadden over een elektrische fiets. Nu fietst de gemiddelde Nederlander
ruim een kwartier per dag, vooral voor de gezondheid.
Zo’n 90 procent van de Nederlanders bezit een fiets, waar gemiddeld een kwartier
tot een halfuur per dag op gefietst wordt. Een derde van de Nederlanders fietst voor de gezondheid. Ook laten
steeds meer mensen bij kleinere afstanden de auto staan voor de fiets: zo’n 70 procent doet dit omdat het gezonder
is en zo’n 40 procent omdat het beter is voor het milieu.
Vaker en verder fietsen
Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau Blauw in opdracht van fietsenfabrikant
Gazelle blijkt dat 60 procent van de Nederlanders wel vaker en grotere afstanden zouden willen fietsen. Tijdens
deze 'Effectmeting Elektrisch Fietsen' werden 114 mensen door het onderzoeksbureau ondervraagd vóór, tijdens en na
een proefrit op een elektische fiets.
Er bleek ook dat de elektrische fiets nog met veel vooroordelen kampt: zo'n 42
procent van Nederland denkt dat het een fiets is voor ouderen of mensen met een lichamelijke beperking. Daarnaast
blijkt dat maar weinig mensen zomaar naar een fietswinkel stappen om een proefrit op een elektrische fiets te
maken.
Volgens Blauw was er een opvallende verandering te merken tijdens de meting: in
totaal valt het 70 procent van de respondenten aan het begin van een proefrit op dat een elektrische fiets beter
rijdt dan een normale fiets. Aan het einde van de rit vindt 90 procent dat. Zo’n 60 procent geeft na de proefrit
aan in de toekomst een elektrische fiets te willen kopen. Zo'n 43 procent wil dat vooral omdat ze dan gemakkelijker
lange afstanden zouden kunnen fietsen.
fietsen.123
Koga E-Light' Fiets van het jaar
2010
Maandag 25 januari 2010
‘Koga Miyata E-Light’ Fiets van het Jaar 2010
De van elektrische trapondersteuning voorziene fiets Koga Miyata E-Lightis vandaag op de FietsVAK 2010 in het Autotron in Rosmalen uitgeroepentot Fiets van het Jaar 2010.De bekendmaking werd verricht door Linda van der Eijck,directeur Veilig Verkeer Nederland. De vakjury heeft gekozen voor de Koga Miyata E-Light omdat dezeelektrisch trapondersteunde fiets niet alleen een trapbekrachtiginglevert die zorgt voor een zeer licht rijcomfort, maar ook omdat metdeze Koga onomstotelijk het bewijs wordt geleverd dat elektrischetrapondersteuning geheel past bij de status van sportieve fietsen.Deze E-Bike is ook uitstekend geschikt voor woon-werkverkeer.De E-Light is afgemonteerd met hoogwaardige componenten,geheel in overeenstemming met de gemiddeld hogere snelheid die met dezefiets wordt gereden. In combinatie met het relatief lage gewichtvan 23,1 kilo biedt de Koga E-Light bijzonder veelrij- en gebruikscomfort. De prijs is 2999,00
De nieuwe E-Light is leverbaar vanaf voorjaar 2010.
Verdere toename electrische fietsen 2009.
De opmars van de electrische fiets zet door.
Vorig jaar zijn ruim 150.000 'electrische fietsen'
aangeschaft, een toename van
dertig procent.
De electrische fiets heeft nu een marktaandeel van tien procent en is
met een
gemiddelde verkoopprijs van rond de 1900 euro goed voor een
kwart van de
omzet in de fietsenverkoop.
In 2009 zijn volgens voorlopige cijfers van de branchevereniging RAI
ruim
1,3 miljoen fietsen
aangeschaft.
Er zijn nu in Nederland zijn zo'n 18 miljoen fietsen
op 16,5 miljoen inwoners. De omzet van de rijwielbranche over vorig jaar komt naar verwachting uit
op
zo'n 950 miljoen euro, een stijging van vier procent ten opzichte van
2008.
Het bedrag dat gemiddeld werd uitgegeven aan een rijwiel steeg vorig
jaar
met 3,5 procent naar 713 euro. "Als mensen een fiets kopen, is dat bij
voorkeur
een goede fiets", zegt een woordvoerder van RAI.
Voor dit jaar verwacht de fietsenhandel dat de verkoopcijfers op hetzelfde peil
blijven.
Het aandeel electrische fietsen zal verder
toenemen.
De accu, hoe mee om te gaan?
De accu is een van de belangrijkste onderdelen van de electrische fiets.
Een goed gebruik ervan zal de levensduur verlengen. In fietsen zijn vaak Li-ionaccu’s gebruikt, die u niet helemaal leeg mag rijden. In scooters zitten vaak loodaccu’s, die ook slecht tegen gehele ontlading kunnen. Nikkel-metaalhydride(NiMH-)accu’s en Nikkel-cadmium(NiCd-)accu’s kunt u het best na dertig oplaadbeurten volledig ontladen.
Vooral de eerste oplaadbeurten van de accu zijn bepalend voor het laadvermogen van de cellen in de accu. Na een vijftal ontladingen en opladingen krijgen de batterijen hun maximale kracht.
Laat de accu altijd afkoelen voor u hem na een fietstocht oplaadt. De prestaties blijven het hoogst als u hem op kamertemperatuur bewaart en laadt.
Het is het beste om de accu steeds volledig op te laden. Accu’s geven vaak aan of ze vol zijn, maar meestal brandt het lampje al als de batterij voor negentig procent gevuld is. Het is daarom het best om als het lampje brandt de accu nog even door te laden.
De oplaadtijd is afhankelijk van het vermogen en het gebruik. Via een gewoon stopcontact duurt dat tussen vier en achttien uur. Intussen zijn er ook snelladers, meestal op openbare plaatsen. Deze snelladers laden een accu in twee uur op,maar verbruiken meer stroom door hogere laadverliezen. Opladen met een snellader is dus iets duurder.
Als u de elektrische fiets enkele maanden niet gebruikt is het goed om de accu geheel op te laden en hem op een droge en koele plaats te bewaren en hem eens in de twee maanden op te laden.
De meeste accu’s verliezen hun kracht na circa vijfhonderd oplaadbeurten. De capaciteit gaat dan omlaag en ze lopen sneller leeg. Voor gebruik op kleinere afstanden kunt u de accu’s ook na vijfhonderd oplaadbeurten nog gebruiken. Afhankelijk van de oplaadfrequentie kunt u de levensduur van de batterij bepalen.
Accu’s kunnen gerecycled worden. Tweewielerbedrijven verzamelen de accu’s en voeren die af. U kunt de accu ook inleveren bij het gemeentelijke afvaldepot.
Nederlandse fiets overal
populair.
Een feit
is dat tweewielers van Nederlandse makelij steeds populairder worden. ‘We’ zijn met afstand de grootste
fietsproducent van Europa, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren bekend. Elk jaar worden meer dan
een miljoen exemplaren gemaakt en de voorsprong op buitenlandse fabrikanten groeit alleen maar.
Het geheim van het succes? Alleen in Nederland is de fiets sinds jaar en dag een
volwaardig vervoermiddel. Veel mensen zijn er zelfs volledig op aangewezen. Zij eisen kwaliteit, comfort.
Tegenwoordig betekent dat bijvoorbeeld: een dichte kettingkast. Of met de hand verstelbare stuurpennen. Nederlandse
fabrikanten springen daar op in, terwijl elders vaak het omgekeerde geldt: hoe kaler de uitrusting, hoe beter.
’’
Volgens Maurice Manders van brancheclub Bovag kunnen buitenlandse fietsen simpelweg
niet aan de onze tippen. De tweewieler is hier een stuk duurder, maar voor Nederlanders is dat geen obstakel. ,,Ze
geven gemiddeld zo’n 600 euro uit aan een nieuwe fiets. In andere landen is dat 200 tot 400 euro.’’
Nederlandse fabrikanten verdienen daardoor genoeg om geld te steken in design
(‘omafietsen’ in alle kleuren van de regenboog of parelmoer-witte bakfietsen) én innovatie. Zo behouden ze hun
voorsprong op de concurrentie. Over de succesvolste vernieuwing is iedereen het eens: dat is de elektrische fiets.
In Nederland werden er vorig jaar 125.000 verkocht, bijna 10 procent van alle aangeschafte
fietsen.
Fietsen in
Duitsland.
De meest populaire fiets in Duitsland is de trekkingfiets (of toerfiets),
gevolgd door de stadsfietsen, mountainbikes en racefietsen. Sterk in opkomst zijn de pedelec electrische fietsen.
Deze hebben een maximumsnelheid van 25 km per uur en er is geen kenteken of verzekering voor nodig. In 2008 werden
100.000 van deze electrische fietsen verkocht voor prijzen van gemiddeld 1.800 euro. Het (ZIV), de Duitse
branchevereniging voor fietsen, rekent op een verkoop van 120.000 electrische fietsen in 2009.
Telegraaf test 14 elektrische fietsen.
Test van 14 electrische fietsen in de 'Fiets Special' van De Telegraaf. Ze worden allemaal
keurig behandeld, besproken en van deskundig commentaar voorzien. Een 'beste keus' wordt door de testers niet
gemaakt. Maar een aantal punten vallen op.
De hellingproef Algemene conclusie is, dat een redelijk groot aantal
electrische fietsen voldoende scoren. Alleen de goedkopere E-bike, de Ambition van Montego (€ 1499,--), komt er
minder florissant uit. Een opmerking als 'Voor de hellingproef geeft deze fiets te weinig ondersteuning' is nogal
dodelijk voor een elektrische fiets. Ook de duurdere I-Step Tourer van Matrasports (€ 2485,-) en de Trek, Type
T500E (€ 2199,--), krijgen trouwens als opmerking, dat 'de ondersteuning niet geschikt is voor mensen met weinig
kracht in de benen'. De Gazelle, type Orange Innergy (€ 2199,--), krijgt op dit punt ook een kritische
kanttekening: 'Fiets gaf bij normale snelheid prima ondersteuning. Op zware helling bij lage snelheid viel
ondersteuning echter sterk terug'. Blijven dus 10 E-bikes over, die op een (zware) helling wel voldoen en, afgaand
op dit criterium, het aanschaffen waard zijn.
Goede prijs-kwaliteit verhouding Bekijken we vervolgens de E-bikes op prijs
en kwaliteit, dan krijgen twee E-Bikes de kwalificatie 'Goede prijs-kwaliteit verhouding'. Het zijn de Union, type
Switch, met als prijs € 1799,95, en de duurderde Giant, Twist Comfort CS, die € 1999,- kost. De Union Switch krijgt
verder de kwalificatie 'fietst prima' mee, terwijl je bij de Giant Twist Comfort CS voor de twee honderd euro meer
standaard twee in plaats van één accu hebt. De geschatte actieradius is daarom voor de Union 50 km - zoals bij de
meeste E-bikes - en bij de Giant 90 km. Bij de Union is overigens wel een tweede accu aan te schaffen.
Prijssegment Bekijken we de geteste E-bikes per prijssegment, dan blijkt in
de prijsklasse tot € 1500,-- de Eco, type Explorer, met een prijs van € 1099,-- 'een goede instapfiets' te zijn. In
het prijssegment tussen de 1500 en 2000 euro zijn er twee fietsen getest. Zoals gesteld blijken de Union Switch (€
1799,85) en de Giant Twist Comfort CS (€ 1999,-) kwa prijs-kwaliteit goed te scoren. In de prijsklasse tussen 2000
en 2500 kunt u kiezen uit de volgende E-bikes, die allemaal positief scoren. Het zijn de Sachs, type Elo Bike (€
2099,-), de Helkama, type E2800 (€ 2299,-), de Sparta, type ION GL Blackline (€ 2349,-) en de Batavus, type Padova
Easy Royal (€ 2399,-). Welke u wilt kiezen hangt af van uw portemonnee en van uw persoonlijke voorkeuren: allemaal
zijn ze goed, maar hebben ze ook kleine minpuntjes. De testers lijken het meest onder de indruk van de Sparta Ion
GL Blackline: 'Een prachtige fiets met prima rijeigenschappen en prettige ondersteuning'. En als minpuntje: 'Wel
relatief zwaar'.
Duurste categorie In de duurste categorie tussen de 2500 en 3000 zijn er
drie E-Bikes, die lof krijgen. Het zijn de Flyer, type C8, van € 2799,- ('een fiets van zeer hoge kwaliteit'), de
Multicyle, type Mature-E, van € 2899,- ('Mooie fiets. Laag gewicht, zeer goede afmontage. Met zeer goede
onderdelen') en de Koga Miyata, type Tesla Tour van € 2999,- ('Prachtige, maar prijzige fiets met prima
rijeigenschappen'). Kortom, ook hier geldt, dat ze elkaar weinig in kwaliteit ontlopen en dat de 'prijzige' keus
afhangt van uw persoonlijke voorkeur.
Meer dan 25 km Interessant is te zien, dat twee van de geteste 14 E-bikes
zelfs tot boven de wettig toegestane 25 km ondersteuning bieden. Het zijn de Sparta Ion en de Koga Miyata, die pas
na 28 uur stoppen met ondersteuning. Beiden behoren tot de Accell Group. Het andere merk, dat tot dit fietsimperium
behoort, de Batavus, houdt zich wel aan de regels en stopt bij 25 km.
Importeurschap.
ook zijn we bezig met het importeurschap van een fietsendrager voor op de auto speciaal voor elektrische
fietsen. Hoezo speciaal voor electrische fietsen? Omdat electrische fietsen vaak zwaarder zijn werkt deze
fietsendrager met een liftje waarmee je de elektrische fiets tot op de grond kunt laten zaken, ( dus niet meer
hoeft te tillen ).
Electrische
fiets of zelf
trappen?
De electrische fiets heeft zijn oubollige imago verloren en is
een hip alternatief voor de auto of bromfiets. De electrische fietsen worden allang niet meer alleen gebruikt door
mensen die vanwege gezondheidsklachten lastig kunnen fietsen, of een beperkte actieradius hebben. In tegenstelling
tot de Spartamet moet u met een e-bike nog wel zelf trappen, maar krijgt u via
een elektrische hulpmotor een extra zetje. De electrische fiets is stil en stoot geen verontreinigende stoffen
zoals een brom- of snorfiets met benzinemotor. E-bikes zijn er in verschillende uitvoeringen, sommigen zelfs met
een GPS. De aanschafwaarde ligt tussen de 800 en 3000 euro.
|