Reacties van bezoekers.

Op deze pagina een aantal reacties, vragen en opmerkingen van mensen die het rapport gelezen hebben en/of een reactie hebben achtergelaten op deze site.

Misschien zitten er tussen de reacties antwoorden of wetenswaardigheden op je vragen.

(1).Toen ik de website zag van www.fmhmotor.nl  vond ik het er allemaal betrouwbaar uitzien. Precies de informatie welke ik zocht. Ik stuurde een email met wat vragen en werd direct opgebeld met de nodige uitleg. Ook dit kwam erg vertrouwd over en toen was ik gelijk helemaal om. De volgende dag direct de ombouwset besteld en weer de volgende dag had ik deze al binnen. De set is helemaal compleet inclusief achterlicht en koplamp met goed licht. De dynamo en oude koplamp konden er af. Ik kon het niet laten om gelijk met de ombouw te beginnen. Ik liep tegen een probleempje met de bagagedrager aan en belde maar dit werd ogenblikkelijk opgelost. Nadat de set compleet was ingebouwd, wat eigenlijk vrij eenvoudig is, bleek er een technisch probleempje te zijn. Aangezien we dit niet telefonisch konden oplossen kwam Marcel dit bij ons thuis oplossen. Nou direct een stuk gaan fietsen, met hellingen, ongelooflijk wat een trekkracht en wat een comfort. De motor doet stil zijn werk. Ben er erg tevreden over, dit was boven verwachting.

De service van FMH staat op een bijzonder hoog peil, ik wil het bedrijf van harte aanbevelen. Het geeft een prettig gevoel dat mochten er problemen zijn deze direct worden opgelost. Hulde.

 Groeten,

Henny Bouman, Arnhem

(2).Beste FMH-team,

Via uw dealer in Oosterbeek heb ik uw ombouwset aangeschaft. Binnen de aangegeven levertijd was de hele set bij mij thuis afgeleverd. Na het inbouwen van het nieuwe voorwiel heb ik in een z.g. laboratorium opstelling de elektrische bedrading en de accu aangesloten. Resultaat: Oei... de display gaf geen indicatie dat er stroom op het systeem stond. Na kort telefonisch contact met uw heren Foederer en van Dongen zijn we tot de eenvoudige conclusie gekomen dat in de test opstelling de accu ondersteboven was geplaatst (en daardoor de plus en de min polen waren omgedraaid). Als ik meteen alles in de nieuw bagagedrager had ingebouwd was dit onmogelijk geweest.  De polen dus omgewisseld en het voorwiel kwam tot leven! De afmontage verliep verder probleemloos, en de kabels konden netjes worden weggewerkt!

Mijn motto is geworden: “Kunt u een fietsband plakken, dan kunt u zelf ook uw fiets met deze set ombouwen.

Over het algemeen een mooi, ogenschijnlijk kwalitatief hoogwaardig product en geweldige service.

Met vriendelijke en dankbare groeten van een a-technicus,

Sjef van Grootel.

 

Hallo Marcel. Ik had beloofd wat ervaringen op papier te zetten.

Bij dezen…

Ik heb de nieuwste set inmiddels anderhalve week in mijn bezit. Het ombouwen van mijn fiets ging, zoals verwacht, redelijk probleemloos. Enig probleem was de bevestiging van de bagagedrager aan mijn frame. Met behulp van de beugels van mijn oude bagagedrager was dit snel opgelost.

Accu opgeladen en fietsen maar. Ik heb inmiddels ca 10 jaar ervaring met elektrische fietsen dus ik was erg benieuwd naar de prestaties van jouw set. En dat viel toch even reuze mee.

Je moet weten dat ik in Kerkrade woon (Limburg). Welke kant ik ook op ga: Altijd heuvels. Mijn eerste rit ging van Kerkrade via Bocholtz en Gulpen naar Maastricht. Terug via Meerssen, Valkenburg, Walem, Klimmen, Voerendaal, Heerlen.

Ik heb ca. 20 km zonder trapondersteuning gefietst en de rest afwisselend stand 1, 2 en ook 3. Thuisgekomen stond er 62 km op de teller en had ik nog 3 bolletjes over.

De volgende dag had ik mij voorgenomen om alles op stand 2 en 3 te fietsen. Na 25 km knipperde op stand 3 het laatste bolletje en toen was het gauw afgelopen. Dan maar verder in stand 2, en zo waar dat ging nog zeker een kilometer of 5 goed en toen was ook dat afgelopen. Maar … in de laagste stand heb ik vervolgens nogmaals 5 kilometer kunnen fietsen voordat hij er echt de brui aan gaf.

Dat was dan 97 kilometer, waar flinke stukken tussen zaten waar de motor flink moest trekken.

Uitval door oververhitting heb ik  niet kunnen vaststellen, ondanks dat hij toch heel hard heeft moeten werken op mijn derde rit die over Slenaken ging. Wie daar ooit is geweest en van Slenaken naar Vijlen is gereden weet waar ik over praat. (overigens na die 3e  en 4e rit, waar ik meer zelf actief ben geweest, heb ik na 100 km nog 3 bolletjes over. Achterop de accu geeft hij nu wel nog 1 bolletje aan)

Als ik meer ervaring heb opgedaan met deze set, zal ik nog eens een samenvatting maken.

Kerkrade, 4 juni 2011,

Willem.

 

Beste Marcel,
Ik heb vorig weekend een e-bike (in verkoop 21-7-2010) van Aldi kunnen 
testen. ( N.B. Ik heb dit gedaan in goed overleg met de filiaalleider onder 
inruigarantie.)
Men moet zelf de verpakking verwijderen en de trappers monteren. Accu is 
reeds grotendeels opgeladen zodat men direct kan starten.
De fiets bestaat uit een degelijk gelast frame,  makkelijk  te verstellen 
stuur en zadel (verend en voorzien van gel-zadel
De lithium-polymeer accu 36V/10Ah is makkelijk te demonteren en is zelf ook 
nog voorzien van een capaciteitsmeter.
De fiets heeft een 8 standen versnellingsnaaf Nexus van Shimano en schakelt 
soepel. Kettingkast gesloten. Geveerde voorvork.
Fietsverlichting wordt nog gevoed via een dynamo, maar heeft wel de 
beschikking over stilstandsverlichting.
De 250 watt motor bevindt zich in voorwiel en kan via een makkelijk te 
bedienen display (waarvan Bikkel nog best iets kan leren) in 5 standen 
bediend worden. Tevens wordt op dit display de actuele status van de accu 
weergegeven.
De fiets is voorzien van lek vrijebanden met een Kevlar binnenlaag ( 
Lekdicht tot 3 mm). Een AXA "Defender" slot is gemonteerd.
Al met al een mooie, degelijke fiets met wel een behoorlijk gewicht (29,5 kg 
incl. accu). Bijgevoegd is tevens een degelijke acculader en duidelijke 
gebruiksaanwijzing.
De fiets is voorzien van roller-brakes welke eventueel zelf iets moeten 
worden afgesteld (bij de testfiets was de voorrem te strak afgesteld en 
vertoonde na iets losser stellen een ietwat schokkerig remeffect, 
waarschijnlijk door het iets verkeerd opliggen van de band. Dit kan ook zijn 
ontstaan doordat de fietsen met halfvolle banden in de winkel worden 
afgeleverd en wellicht al enige tijd zo opgeslagen zijn geweest waardoor 
band op die plaats iets uitdikt)
Garantie 3 jaar voor de deur.
Nu iets over de rijeigenschappen.
Bij opstappen moet men +/- 1 gehele slag rondstrappen eer de ondersteuning 
begint. In stand 1 heeft men het idee dat men nog niet ondersteund wordt en 
in stand 2 enigzins (waarschijnlijk door het hogere gewicht) Stand 3 
ondervond ik als prettig waarbij met geringe inspanning een snelheid wordt 
gehaald van +/- 18 kmh bij mechanische versnelingsstand stand van 4-5. 
Tijdens rijden viel heel af en toe de ondersteuning even weg (1 sec). Ik heb 
de fiets ook "getest" bergop (Sweikhuizer berg). Gemiddeld percentage 6,6% 
piek 11%.
Hier ondervindt de fiets, ondanks de sterke motor toch enigzins problemen. 
Als men bijvoorbeeld met ondersteuning 3 start ( bij 6%) moet men toch 
behoorlijk in kracht meetrappen bij mechanische stand 3. Indien men dan bij 
de 11% stijging electrisch bijschakelt naar 4 en/of 5 voelt men weinig extra 
ondersteuning maar men hoeft bij mechanische stand 2 nog niet af te stappen, 
hetgeen op een normale fiets toch wel moet gebeuren. Daarbij is de motor, 
die over het algemeen enigzins hoorbaar is toch duidelijk aanwezig. Als de 
motor het op dit moment heel even laat afweten (zoals eerder vermeld) heeft 
men een probleem. Men moet dan ondanks die ene seconde behoorlijk in 
lichaamskracht toevoegen. Op de rechte weg levert de motor meer als 
voldoende ondersteuning bij de hogere instelling en ik had het idee dat de 
snelheid ook wel boven de 25 km uit kon komen bij weinig extra 
lichaamskracht.
Jammer dat de fiets bergop (iets wat bij ons in de buurt toch wel welkom is) 
het enigzins laat afweten. Indien de Duitse fabrikant Prophete GmbH dit 
euevel wee te verhelpen komt er toch een fiets met een zeer goede prijs / 
kwaliteit verhouding op de Nederlandse markt die wellicht de soms zeer 
arrogante prijsstelling van de Nederlandse fabrikanten misschien onder druk 
kan zetten. De fiets die jammergenoeg op dit moment maar in 2 maten (dames 
50 cm en heren  54 of 56??) te verkrijgen. (daardoor ben ik niet overgegaan 
tot aanschaf)
De prijs voor deze toch wel aantrekkelijke fiets bedraag slechts € 949,00.
Wellicht kun je hem zelf in overleg met Aldi en/of Prophete ook een keer aan 
een uitgebreidere test onderwerpen.
Hallo Marcel

Hier even een berichtje betreffende mijn Union Switch E bike.

Het was dacht ik februari/ maart toen ik op een avond van de kegelclub
naar huis reed en het had gevroren. Onderweg kwam ik met de fiets op een
opgevroren plas water, was door de sneeuw niet te zien.Met als resultaat
een behoorlijke schuiver.
Motor kwam juist op deze plek in in zijn 2. Voorwiel klapte onderuit.

Ik heb dit gemaild aan Union, o.a. met de mededeling dat voor dit soort
weersomstandigheden er geen enkele opmerking in de documentatie staat.

Wat schetst mijn verbazing; 2 dagen later een enorme bos bloemen  met een
briefje van Union. Men zou aan dit punt de nodige aandacht besteden.

Dag later naar Halfords, gebroken  trapper- verbogen spatbord etc.
Na het aanhoren van mijn verhaal, werden meteen nieuwe trappers
gemonteerd etc. Ik wilde afrekenen, maar nee hoor.
Service, zelfs het lampje van de kop-lamp werd kosteloos vernieuwd.

Pluim voor beide zaken

Groeten

Willem ter Hart
Beste Marcel,

ik heb een elektrische fiets gekocht, de Sparta Ion GL Blackline.
Daarom is verdere info voor mij niet interessant.
Hierdoor zet ik wel voor je site hieronder, mijn mening over
deze fiets. 
Hij is fantatisch, zelfs vanuit stilstand kan ik hoge bruggetjes over.
De enige minpunten zijn: De batterij kan er niet af.
Zoals opgemerkt wordt in tests:
je hoort inderdaad af en toe de ketting, maar dit is niet storend.
Je haalt er zeker 27,5 km per uur mee. De actieradius is in ecostand
inderdaad ongeveer 100 km (Batterij is nu wel nieuw natuurlijk).
Pluspunten: ondersteunt onmiddelijk, dus ook als je vlak voor een
bruggetje moet afremmen, hoef je niet af te stappen.
je schakelt gelijk naar max ondersteuning en je gaat zonder moeite de
horde over. Ander geweldig pluspunt. Deze fiets is in principe,
net als een auto,zonder op je stuur te hoeven kijken te bedienen.
Dit is een groot voordeel in druk verkeer.
Verder is hij heel mooi om te zien en rijdt zeer comfortabel. Ter extra
info: ik ben reumapatient met last van gewrichtsontstekingen en
spierzwakte.
Op een gewone fiets haal ik de zes km nog niet.
Nu heb ik in 1 week 98 km gefietst.
mvg,
Suzanne
Hallo Marcel,

Dinsdag  18/8 een proefrit gemaakt op de Flyer S de HS versie en de C  
versie.
In het heuvelland Zuid-Limburg (boven Maastricht). Ik had totaal niet  
het gevoel dit ik bergop ging, en er waren toch wel steile heuveltjes  
bij.
De ondersteuning was geweldig en het versnellingsapparaat 3*8 was na  
enig oefenen uitstekend (ben naafversnelling gewend, dus niet echt  
doortrappen).
Deze aantal versnellingen heb je als je tempo wilt maken wel nodig in  
heuvelachtige streken.
De snelheid heb ik ook even getest, de ondersteuning bleef maar  
doorgaan. kon  niet zien hoe hard het precies ging maar  zeer ruim 30  
km / uur.

Mijn vrouw had een proefrit op de C versie, daar zij normaal nooit  
fietst was deze rit totaal geen probleem. met een "normale" fiets was  
dit zeker niet gelukt, (bekken instabiliteit).
Zelf ook op de C gereden, was toch iets minder dan de S, maar moet er  
wel bijzeggen dat deze fiets te klein voor mij was. - S-frame- ben  
zelf 1,90!!

Had wel het gevoel het versnellingsapparaat voor mij te min was - te  
weinig versnelling- voorral in het hoge cement.

Alleen maar lof, alleen zit de Flyer S ook echt in de hoger prijsklasse.
Maar als de oude auto de deur uitgaat heb ik het prijsverschil er zo  
uit t.o.v. bijvoorbeeld de Batavus.
Mijn woon-werkverkeer is maar een kleine 10 km, dus fietsen bij goed  
en slecht weer en ook beter voor de beweging.

Hartelijk dank voor deze tests.

John 
Hallo Marcel.

Bedankt voor de informatie over de electrische fietsen.
Ik heb 3 weken geleden de nieuwse Batavus gekocht, daar zit de accu
achter op, en de motor in het voorwiel.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over.
Ik heb best veel gehad aan je nieuwsbrieven en ik hoop
dat je er nog veel andere mensen mee kan helpen.

Dus ik zeg bedankt voor je hulp.

Vriendelijke groeten Addy Offermans

 

Beste Marcel,

Bedankt voor de uitgebreide informatie, nadat ik het doorgelezen
heb ben ik naar
de fietsen handelaar gegaan en heb met drie E.fietsen proef gereden.
De eerste was een Giant, deze vond ik onvoldoende stabiel
en moest te precies in de juiste versnelling zitten anders
gaf het een hinderlijk geluid of gaf onvoldoende stabiele ondersteuning.
De derde een Batavus met een motor in het
voorwiel n.l. de intermezzo Easy reed niet prettig,
maar ik dacht een voordeel te hebben niet van de prijs,
daar heb ik pas na het proefrijden en nadat ik de
beslissing genomen had naar gekeken.
Maar vanwege de kettingkast ik was n.l.
huiverig voor het smerig worden van de broekspijp.
Maar de motor voor rijdt minder prettig als achter.
De tweede was de Batavus Easy Royal. Rijdt prettig,
gemakkelijk met versnelling en schakelen voor  ondersteuning,
het is een hele mooie uitvoering, niet goedkoop maar heel degelijk.
Dus heb ik die maar gekocht,
met lage instap en framemaat 55,tevens maakt de handelaar mij
er op attent dat de versnelling uitgevoerd een langere levensduur heeft
en bij reparatie of vervangen veel goedkoper was.
Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet.

Ger Westerveld.

Bedankt voor je informatie;Ik heb verleden week een
electr. fiets gekocht Sparta gl,door dat ik jullie advies hebt gevolgd
heb ik met de prijs kunnen
onderhandelen,en met 300 euro minder,
door de inzet van jullie,

Beste Marcel,
In Nijmegen wil men de elektrische scooter/fiets promoten.
Men vindt dat er daarom veel oplaadpunten in de stad moeten komen.
Maar dat lijkt mij onzin want het opladen
van bijv. een elektrische fiets duurt ca 3 uur.
Zolang heeft men geen geduld. Een E-scooter kost ca 8 uur.
Het zou verstandiger zijn als men zijn (lege-) accu op een aantal
accu-laadstations(bijv. bij benzine stations)kan omruilen voor een volle
accu.
Helaas hebben alle fabrikanten hun eigen model accu.
of is deze in de fiets ingebouwd (bijv.: Sparta en Batavus).
Dus er dient een universele accu te komen die op alle E-vervoermiddelen
past. De ingebouwde accu moet dan taboe zijn!
De accu is het grote probleem bij al die E-vervoermiddelen.
Ook de oplaaddiscipline is essentieel.
Overigens in het woon-werk-verkeer lijkt mij dat de actieradius
zodanig is dat men
met één acculading naar het werk en weer naar huis kan rijden!
Ik heb zelf een Sparta Pharos Atraxion e-fiets met extra accu
en heb pas een nieuwe Batavus Padova Easy Sportive van iemand overgenomen
maar die bevalt toch eigenlijk niet zo.
De belangrijkste verschillen voor mij zijn:  de Sparta heeft een
versnellingsnaaf(Voordeel:Overschakelen in een andere versnelling tijdens
stilstand)
De batavus heeft een derailleur (lastig).
De Sparta begint de E-motor gelijk al krachtig te trekken
wanneer men druk op de pendalen uitoefent terwijl bij de batavus
je pas wat extra kracht begint te voelen als de fiets in beweging is.
Bovendien vindt ik de actieradius van de Batavus klein (minder dan 30 km)
met vriendelijke groeten,
Ben van Veldhuizen
Hallo Marcel
bedankt voor je formulier wat goed van je dat je daar
op in verdiept en daar zullen veel mensen blij mee zijn.
Mijn vraag.
als ik het zo bekijk komt de union en de giant goed uit de bus, maar
zoals de gazelle chamonix wat ik zelf een heel mooi model fiets vind.
wat vind je daarvan?
mijn besteding is tussen de 1500/2000 euro.ik hoor het wel groetjes Thea
Beste heer Foederer,

Mijn vrouw heeft gekozen voor een GIANT fiets, uitgerust met 1 accu.
Hierbij speelde vormgeving en mogelijke kleurstelling een belangrijke rol.
Daarnaast, maar niet minder belangrijk: de ondersteuning bij de
hellingproef in vergelijking met een Gazelle of Batavus
was bij de Giant merkbaar beter.
Ook vonden wij prettiger om een afneembare accu te hebben en bij
kamertemperatuur te kunnen opladen.
Dit als tegenhanger van de accu IN het frame
en continue aan "spanning" te moeten
hangen.

Met vr. gr.
J.A. Mooij


beste marcel het is jammer dat ik niet eerder van jou site wist 
want ik ben ook een nederlander en die leest pas de instruktie
als het te laat is 
ook ik heb een fiets gekocht een gazelle Easyglider 
met aandrijving in de trapas de beste zij de verkoper 
nou niet voor mij na twee weken 200km verder was de motor vebrand
ik dacht kan gebeuren 
na dat de fiets gemaakt was begon de ellende weer na zo'n 150/200 km 
zo ben ik vier keer met die fiets heen geweest tot dat ik er zat van was
en hem heb ingelevert 
komt dat nou omdat er in deze fiets coolborstels in de motor zitten
of hoe zit dat, de fietsmaker zegt er niets over licht aan mij zegt hij 
ik fiets te hard naar mijn werk maar ik fietste
steeds tussen de 22 /24 km maar daar zit je met zo'n fiets gewoon vlug op 
heb mij nu eerst maar een fiets zonder ondersteuning gekocht
wist het ook niet meer
heb wel bij andere bedrijven gekeken en die hebben fietsen
die tot 32/45km ondersteunen 
maar die zijn wel erg prijzig en ze mogen niet in nederland
had ik begrepen 
dit is mijn verhaal met de fiets
ik blijf je site bezoeken om dat ik later toch weer zo'n fiets terug wil
ik zal een ieder die over zo'n fiets begint
vewijzen naar jou bevindingen
B.V.D  j boekelo  ter apelkanaal
beste meneer foederer, U vraagt waarom een rapport
wij hebben al eens een elektrische fiets gehad een van de eerste,
de accu was snel leeg en trappen was te zwaar voor mijn vrouw
die zwaar reuma patient is. na een jaar hebben wij toen een
spartamet gekocht, dat beviel beter voor haar
nu zijn wij weer geintreseerd in elektra fietsen
omdat de techniek niet stil staat, en dat intereseert mij! vandaar
Uw rapport , kennis  is niet verkeerd!  ik wen s U veel succes toe
met verdere onderzoek in deze materie, vriendelijke groet C.Batenburg