Waarom elektrische fietsen?
Sinds de opkomst van de elektrische fietsen ongeveer 10 jaar geleden groeit de populariteit
ieder jaar enorm.
Steeds meer mensen (jong en oud) ontdekken de voordelen van deze milieuvriendelijke elektrische fietsen met
hulpmotor.
Werden er in 2006 nog 45.000 van verkocht in 2008 lag dat aantal al boven de 120.000
Doordat een accu een elektrische hulpmotor aandrijft wordt de kracht die je gebruikt bij het trappen aangevuld
door deze hulpmotor ( tot 25 km/h ).
Hierdoor kun je een grotere afstand overbruggen met dezelfde inspanning. Persoonlijk vind ik het net zo leuk
als de eerste keer brommer rijden, leuker zelfs want het systeem blijft je verbazen door het gemak waarmee je
fietst.
Nederland is een perfect fietsland, alles lekker vlak, vaak perfecte wegen en paden en alles ligt vrij dicht
bij elkaar ( dorpen, steden ) omdat je met de [elektrische] fiets vaak in een bijna rechte lijn naar
bijvoorbeeld je werk kan fietsen zou dit een goed alteratief zijn om het fileprobleem terug te brengen. Ik hoop
dat door de komst van de elektrische fietsen meer mensen zullen besluiten deze te gaan gebruiken voor
woon/werkverkeer en daardoor wat vaker de auto laten staan. Hierbij heb je natuurlijk ook nog het voordeel dat
het bijzonder gezond is om vaker te fietsen.
Voor mensen met een slechte conditie of lichte handicap zijn de elektrische fietsen een geschenk, het kan je
weer de mobiliteit geven die je miste. Ik merk nu zelf dat ik makkelijker de [elektrische] fiets pak voor een
grotere afstand want het is gewoon heerlijk voortbewegen.
Heb je plannen voor de aanschaf van elektrische fietsen lees dan eerst even dit handige rapport.
PS1. in mijn rapport staan ook de verschillende
accu's met hun voor en nadelen beschreven alsook de voor en nadelen van een vaste of uitneembare accu. Dus
twijfel niet en schrijf vandaag nog in, en ontvang het gratis rapport in je mail-box.
P.S. Uw gegevens worden op geen enkele manier aan derden verstrekt.
Definitieve doorbraak elektrische fietsen
2010.
De elektrische
fietsen zijn in Nederland definitief doorgebroken. Sinds 2006 is de verkoop van elektrische fietsen ongeveer
verviervoudigd van 40.000 tot ruim 150.000 elektrische fietsen vorig jaar. Dit meldt de RAI op basis van het GfK
marktonderzoek Fietsen. Dit betekent dat één op de acht verkochte nieuwe fietsen een elektrische fiets
is.
Mede dankzij de opkomst van de elektrische fietsen is de verkoop van fietsen ondanks
de economische tegenwind stabiel gebleven. In totaal werden zo’n 1,3 miljoen fietsen verkocht, een cijfer dat
vergelijkbaar is met dat van 2008. Bovendien zorgden de hogere prijzen van de elektrische fietsen voor een groei
van de omzet in de branche. In totaal nam de omzet toe met 2,6 procent tot 930 miljoen euro. Een derde van dit
bedrag komt op rekening van de elektrische fietsen. De populariteit van de elektrische fietsen gaat ten koste van
de stadsfiets, maar toch blijft deze categorie het populairst met een marktaandeel van 49 procent. Het aandeel van
hybride fietsen bleef met zestien procent stabiel en de vraag naar kinderfietsen nam af met zes
procent.
De aktieradius van elektrische
fietsen.
De aktieradius, hoe wordt die berekent en door wie???
De door de fabrikanten gemiddeld opgegeven aktieradius van de elektrische fietsen bedraagt tussen de 50 en 75km
( op 1 accu ).
De aktieradius zoals opgegeven door de fabrikanten wordt berekent onder een aantal voor hun gunstige
omstandigheden zoals:
Een proefpersoon van ongeveer 70kg.
Op een vlak en egaal wegdek.
Weinig tegenwind.
Met weinig ondersteuning in een lage versnelling starten, en hierna de ondersteuning en versnelling opvoeren.
Hellingen en/of viaducten vermijden.
Nu wegen wij niet allemaal 70kg en fietsen we niet alleen maar met wind mee over mooie geasfalteerde
fietspaden.
Ik wil hiermee niet de fabrikanten afkraken, want dit gebeurt in allerlei branches.
Neem bijvoorbeeld een nieuwe auto met een verbruik van 1 op 20km, dit blijkt in de praktijk met de door ons
aangewende rijstijl maar 1 op 16km te zijn.
Zo ook met de aktieradius van de elektrische fietsen, ik krijg veel mails m.b.t dit onderwerp dat de
fabrieksopgave ( b.v: 60km ) is en in de praktijk blijkt dit maar krap 50km te zijn.
Dit hoeft niet erg te zijn, maar houd hier gewoon rekening mee bij de eventuele aanschaf van elektrische
fietsen.
Uiteindelijk hebben we al 30,40 of zelfs 50 jaar zonder elektrische ondersteuning gefietst.
Ook merk ik dat de nieuwste elektrische fietsen zonder de ondersteuning te gebruiken steeds fijner fietsen, dit
omdat de nadruk steeds meer op gewichtsbesparing komt te liggen.
Enkele aandachtspunten bij de aanschaf van een
elektrische fiets.
Alle punten voor het kopen van een gewone fiets zijn ook van
toepassing op de e-bike. Omdat de electrische fiets op een oplaadbare accu werkt is het belangrijk om te
bepalen waarvoor u de electrische fiets gaat gebruiken. In de stad heeft u bijvoorbeeld minder ondersteuning
nodig dan in bergachtig gebied. Daarmee in verband staat ook het belang van de actieradius van de accu, net als
de vraag hoe de accu opgeladen moet worden. Kan deze eraf gehaald worden of moet u met de hele fiets naar een
stopcontact? Wilt u de e-bike achterop een auto meenemen dan is ook het gewicht een
aandachtspunt.
China grootste producent en gebruiker elektrische
fietsen.
De elektrische fiets rukt op in China. Met dank aan de overheid: tal van gemeenten hebben brommers met
benzinemotoren verboden.
De overheid stimuleert het gebruik van elektrische fietsen: steeds meer gemeenten verbieden tweewielers
met een benzinemotor. Grote steden als Shanghai maakten de overgang enkele jaren geleden al, maar inmiddels
is het hele land ermee bezig. Zo kun je midden op de steppe van Binnen-Mongolië ineens alle brommerzaakjes
druk met hagelnieuwe elektrische fietsen en scooters bezig zien: het dorp moet over op elektrisch.
De elektrische fiets kon snel aan populariteit winnen vanwege de lage kosten. Een exemplaar kost
omgerekend tussen de 150 tot 250 euro, de luxueuste modellen met krachtiger accu maximaal 350 euro. Een
volle tank energie kost een dubbeltje. China is inmiddels de grootste producent van elektrisch aangedreven
tweewielers ter wereld.
Dat lag voor de hand, want het was al de grootste maker van fietsen, elektromotoren en batterijen.
Combineer die drie, en je krijgt een interessante nieuw bedrijfstak met groene potentie. Al moet daarbij
worden aangetekend dat veruit de meeste stroom nog uit behoorlijk vuile kolencentrales komt.
Peking investeert weliswaar sterk in uitbreiding van kernenergie en waterkracht, en sinds kort ook in
zonne- en windenergie, maar er is nog een lange weg te gaan. In vele industrietakken wordt nog met energie
gesmeten: per eenheid nationaal product is China de meest vervuilende vervaardiger ter wereld. President Hu
Jintao beloofde vorige week een ‘aanmerkelijke’ reductie, maar een concreet doel wil Peking zichzelf niet
opleggen, uit vrees de economische groei te hinderen.
Er zijn inmiddels honderden fabrieken die elektrische fietsen maken. De productie steeg in acht jaar van
200 duizend naar 22 miljoen stuks, waardoor China nu meer elektrische fietsen telt dan auto’s (25 miljoen).
De gewone fiets (zeker 400 miljoen exemplaren) ligt overigens nog ruim op kop.
|